wtorek, 11 września 2018

Rebelia na początek







Wielkimi krokami zbliża się 13sty września 2018 AD czyli premiera X-Winga 2.0! Wiele sklepów w pierwszy weekend po premierze będzie organizować wydarzenia/ turnieje na których do zdobycia będą specjalne promki z okazji premiery. Jednym z zadań będzie rozegranie gry z własna eskadrą. Dlatego też chciałbym Wam przedstawić rozpiskę Rebeliantów oparta na statkach z pierwszej fali dodatków wg mojego pomysłu.
Do jej stworzenia będzie potrzebne X-Wing z zestawu podstawowego, Y-Wing z zestawu dodatkowego i U-Wing z zestawu Renegatów Saw`a. Prawie wszystkie karty potrzebne do niej sa zawarte w zestawie, z wyjątkiem jednej, ale o tym za chwilę.

Proponowana przeze mnie rozpiska to:
*Luke Skywalker                             62
Serwomotory                                   0
Instynktowne celowanie                  2
Torpedy protonowe                          9
R2-D2                                               8
Razem:                                             81

*"Dutch" Vander                            42
R3 Astromech                                 3
Torpedy protonowe                         9
Mistrzowskie manewrowanie         2
Wieżyczka jonowa***                    6
Razem:                                           62

*Benthic Dwururowiec                 47
Obrotowe skrzydła                        0
Spostrzegawczy pilot                    10
Razem:                                          57
*** Wieżyczka jonowa opcjonalna. dlaczego? opis na dole

Jak więc widać prawie wszystkie karty są w zestawach do statków wymienionych powyżej. Wyjątkiem jedynie jest "spostrzegawczy pilot", który jest dostępny w zestawach konwertujących jak i w dodatku "Slave 1". Jednakże nie uznałbym tego za bardzo wielki problem, gdyż na pewno znajdzie się osoba na wydarzeniu która Wam tej karty użyczy na czas gry, zwłaszcza jeśli wcześniej poprosicie na stronie wydarzenia.
No dobrze, ale jak to ma działać?
Zacznę od Luke`a w X-Wingu. Jego złożenie jest zgodne z kartą szybkiego startu i jak każdy
fan uniwersum Gwiezdnych Wojen widzi natychmiast, tak złożony Luke latał w "Nowej Nadziei". To właśnie taki Luke rozwalił Gwiazdę Śmierci! Tak więc klimat jest zachowany. Ale wracając do gry Luke Skywalker ma bazowo 3 kości ataku i 2 kości obrony, jest to całkiem przyzwoita statystyka. Do tego Inicjatywa 5, czyli prawie najwyższa w grze. Jego głównym atutem jest możliwość korzystania z MOCY. Bazowo ma 2 punkty mocy z czego jeden regeneruje się na początku rundy, ale umiejętność Lukea "gdy zostaniesz obrońcom (przed rzutami kośćmi) możesz odzyskać 1 pkt mocy", powoduje, że w bardzo skuteczny sposób może się bronić i w umiarkowany sposób musi oszczędzać MOC na obronę. Wykupiony talent Instynktownego celowania pozwala pominąć wymóg żetonu skupienia lub namierzenia do odpalenia torped. W efekcie Luke może, użyć akcji beczki lub dopalenia "w zależności od serwomotorów", a następnie odpalić Torpedy protonowe i jeszcze jeśli ma pkt. Mocy zmodyfikować jeden wynik skupienia na trafienie. Same torpedy pozwalają na atak w zasięgu 2-3 4 kośćmi ataku i na koniec jedno trafienie zamieniamy na trafienie krytyczne. Ruchome płaty są kartą dwustronną którą przed aktywacją pilota możemy swobodnie obrócić kartę. O ile otwarte nie wywołują żadnych efektów w grze, o tyle zamknięte dodają nam akcję dopalacza, lub podwójnej akcji skupienia, a następnie czerwonej akcji dopalacza, za cenę ataku bronią podstawową jedną kością ataku mniej. 
Niby wysoka cena, ale dotyczy broni podstawowej, a pamiętacie o dwóch torpedach na Luke`u?  No własnie nadal można je wystrzelić. Na koniec w zestawie jest R2-D2, który pozwala odzyskać jedną tarczę, za wydanie jednego żetonu ładunku oraz przydzielenie żetonu rozbrojenia.





Na R2-D2 są trzy ładunki dostępne, więc można maksymalnie 3 tarcze odzyskać. Zmiana działania droidów regeneracyjnych, wymaga zastosowania innej taktyki latania w celu ich użycia. Nie jest w tej chwili wymagane wykonanie konkretnego typu manewru, wystarczy dokonać naprawy przed ruchem, ale po wykonaniu naprawy nie można strzelać. Warto więc się naprawiać w trakcie ucieczki z miejsca starcia w trakcie zajmowania lepszej pozycji. Np. deklaracja naprawy odzyskanie tarczy, szybki manewr 3 lekko w lewo/prawo następnie dopalacz i Luke jest już w niezłej odległości od miejsca starcia, zapewne nie ma też celu który mógłby atakować.



"Dutch" Vander
Również uczestnik bitwy o Yavin, choć On akurat tego starcia nie przeżył. Kolejny klimatyczny pilot, który pasuje jako skrzydłowy Luke`a. Y-Wing bazowo atakuje 2 kośćmi ataku i broni się 1, ale 6 pkt pancerza oraz 2 tarcze pozwalają mu przetrwać wystarczająco długo na polu bitwy. Dodatkowo inicjatywa 4 to nie tak mało. Aby poprawić siłę ataku wyposażyłem Dutcha w Torpedy Protonowe. Zwiększenie siły ataku z 2 do 4 kości ataku, sprawia, że ten pilot staje się bardziej niebezpieczny i ma możliwości wyrządzenia znacznych zniszczeń w eskadrze przeciwnika. Do tego Astromech R3 pozwalający na dwóch rożnych przeciwnikach mieć żeton namierzenia, daje kolejne opcje w ataku. Jeżeli na to nałożymy umiejętność pilota czyli: "Gdy wykonasz akcję namierzenia, możesz wskazać 1 przyjazny statek w zasięgu 1-3. Wskazany statek może namierzyć obiekt, który ty namierzasz, ignorując ograniczenia zasięgu." Jak widać ma on dosyć silna umiejętność wspierającą, dzięki której Luke lub Benthik mogą dostać żeton namierzenia aby modyfikować swoje ataki. Jako talent wybrałem Mistrzowskie manewrowanie, które zmienia trudność akcji beczka z czerwonej na białą.
Doświadczeni gracze doskonale wiedzą, że akcja beczka wykonana we właściwym momencie we właściwy sposób może odmienić oblicze gry. Na koniec w zestawie jest wieżyczka jonowa. Jest ona oznaczona jako opcjonalna, w zależności czy gracz chce poprawić możliwości ofensywne, czy też chce zachować wolne punkty, aby podjąć decyzje o inicjatywie. Sama wieżyczka pozwala zwiększyć pole ostrzału i zagrozić przeciwnikowi zjonizowaniem, ale wymaga poznania swojej własnej mechaniki jak również dobrego zarządzania dodatkowym polem ostrzału.


Benthic Dwururowiec

Postać pojawiająca się w filmie "Rogue One", o specyficznej aparycji... Pilot U-Winga który ma 3 kości ataku i 2 kości obrony, do tego 5 punktów kadłuba i 3 tarcze. Inicjatywa 2 jest jedną z niższych w grze, ale to umiejętność pilota powoduje, że doskonale pasuje do listy. "Po tym, jak wykonasz akcję skupieni, możesz przekazać 1 ze swoich żetonów skupienia przyjaznemu statkowi w zasięgu 1-2." Właśnie ze względu na tę umiejętność doskonale pasuje do tego pilota "spostrzegawczy pilot", który pozwala dołożyć dodatkowy żeton skupienia po wykonaniu akcji skupienia. W efekcie jeden żeton zostaje na nim, a drugi wędruje na statek w zasięgu 1-2, wspierając skrzydłowego. Dodatkowe obrotowe skrzydło w momencie jak jest zamknięte powoduje w rzucie na obronę odebranie jednej zielonej kości, ale w zamian możemy, po wykonaniu czerwonego manewru 0, obrócić statek o 180 stopni. Umiejętność bardzo specyficzna,a le w niejednej sytuacji pozwoli nam wyjść obronną ręką z problemów, albo zagrozić przeciwnikowi który chce uciec za nasz ogon.



Wiemy jak działają poszczególni piloci, ale teraz dobrze by było zachęcić ich do współpracy. Pierwsze co się rzuca w oczy to synergia pomiędzy Dutchem i Benthiciem.  Jeżeli będą lecieć względnie blisko siebie w efekcie każdy z nich w fazie walki może dysponować żetonem namierzenia, oraz żetonem skupienia. Jak wiemy rzuty kostkami są losowe posługujemy się rachunkiem prawdopodobieństwa, ale zawsze chcemy poprawić wynik tego prawdopodobieństwa na naszą korzyść. Dlatego opcja z możliwością przerzucenia pustych ścianek oraz modyfikacji ścianek skupienia, jest jedną z najbardziej pożądanych w grze. Dodatkowo mamy Luke`a Skywalkera który sam dysponuje bardzo dobrą siłą ognia i całkiem niezłymi możliwościami obronnymi które zawdzięcza MOCY i swojej umiejętności. Dodatkowe wsparcie R2-D2 powoduje, że nawet bardziej pechowe rzuty w obronie nie będą, aż tak bolesne...

Jak tym grać?
Proponowałbym aby wystawiać Benthica i Dutcha w jednym z narożników planszy dosyć blisko siebie, ale tez należy pamiętać że statki te latają na rożnych podstawkach i trzeba przewidywać sekwencje ruchów. Luke`a natomiast wystawiłbym odsuniętego od reszty eskadry. W zależności od taktyki przeciwnika Luke, może albo ściągnąć na siebie uwagę pozwalając reszcie podlecieć z flanki i zaatakować, lub wręcz na odwrót to Luke może być statkiem oskrzydlającym, jeśli przeciwnik zaatakuje Y-Winga i U-Winga.

Co o tym sądzicie? Będziecie próbować? Jak dla mnie rozpiska wygląda całkiem solidnie nie tylko na tle 1 fali, ale również uwzględniając zawartość zestawów konwertujących. Myślę, że umiejętnie prowadzona może dużo zdziałać na scenie turniejowej. Ale i tak najważniejsze, że daje dużo frajdy z gry i niezłej zabawy.
Podzielcie się swoimi wrażeniami...

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

X-Wing 2.0 przewodnik dla początkujących

Nareszcie udało się ochłonąć po promocji Rebela na polskie wydanie X-winga 2.0. Podobnie do mnie wielu z Was obkupiło się stateczkami. Wiem ...