czwartek, 22 lutego 2018

Fala XIV X-Winga


Dla graczy X-Winga są dwie informacje które elektryzują całe środowisko graczy: po pierwsze jest to nowa errata (i upragnione lub nie Nerfy elementów gry); po drugie i chyba ważniejsze ogłoszenie wydania nowej fali przez FFG (Fantasy Flight Games). 
No i własnie 13 lutego na stronie FFG pojawił się artykuł "Save the dreams" ten cytat z filmu "Rogue One" (Saw Gerrera), nasuwa myśl, że będziemy się opierać na klimacie z filmu. I tak jest! Na chwilę obecną ogłoszono dodatek "Saw`s Renegades" i Tie Reaper. 
Zacznę od "Saws Renegades". I tak w zestawie dostajemy starego, dobrego, kochanego T-65B X-Wing w malowaniu które rzez kilka sekund było widoczne na filmie, oraz U-Winga również w nowym malowaniu partyzantów. 

Na początek zajmę się U-Wingiem. Jedyne co można wyczytać z tego dodatku o U-Wingu to to, że będą piloci o PS6, PS5, 2x PS1... Niestety nie znamy ich umiejętności (PS1 prawdopodobnie generyk), jak również nie znamy kart dedykowanych do modelu które by sprawiły, że zaczniemy grać tym pięknym modelem. Niestety tylko najwięksi fani statku grają nim turniejowo, wg meta analyzera jest to jeden z najmniej popularnych statków i również mało efektywny. 

Drugi myśliwiec w tym zestawie czyli X-Wing, wydaje się być tym co bardziej rozbudza wyobraźnię graczy. Jak dotąd, aż do października 2017 najpopularniejszym pilotem X-Winga był Biggs! I to ze względu, na to, że gracze dodawali do niego eskortę która miała sprawić, aby nie zginął za szybko, albo traktowali go jako mięso armatnie, aby inne kluczowe statki przeżyły jak najdłużej... Ponieważ jesienią jego umiejętność została "przycięta" do raz na grę, gracze zaczęli wietrzyć z dawna upragniony i wyczekiwany Buff X-Winga. i chyba sie doczekaliśmy! W zestawie mamy otrzymać 6 kart pilotów: 3x PS1 (generyk), PS4, PS5, PS7. Powiększając obraz udaje nam się przeczytać, umiejkę pilota PS7 Kullbee Sperado (?): Po wykonaniu akcji beczki lub dopalacza może odwrócić kartę modyfikacji Servomototred S-Foil (tłumaczenie własne sorry). Boost i beczka na X-Wing?! Przeciez nie ma na pasku akcji takich możliwości! No właśnie to moim zdaniem daje najwięcej do myślenia o tytułach i modyfikacjach do X-Winga jakie dostaniemy w tym dodatku. Z tego co się udało poodgadywać: Złożone skrzydła X-Winga dają możliwość wykonania dopalacza za cenę ataku jedną kością ataku mniej (IMO klimatyczne i sensowne). Rozłożone skrzydła X`a (tutaj dużo zgadywania) pozwalają, jak nie jesteśmy zestresowani, po wybraniu ostrego manewru zamienić go na beczkę Tallona. Dosyć ciekawe rozwiązanie, ale sporo tekstu jest zasłonięte, więc niewiele więcej wiemy... Tytuł Rene(...) Re(...), wspomina coś o modyfikacjach wg mnie, ale niewiele da się wyczytać. 

Karty ulepszeń w tym zestawie, poza wspomnianymi wyżej to: Targeting Scrambler wraz z kondycją "Scrambled", Saw Gerrera (załogant), oraz znane już z wcześniejszych dodatków Crack Shot i Flight Asssist Astromech. Załogant "Magva..." ja za mało umiem rozczytać, aby zgadywać co robi. Targeting Scrambler (system), jedyna karta opisana przez wydawcę oficjalnie: " Na początku fazy planowania, możesz otrzymać żeton "weapon disabled", aby wybrać jeden statek w odległości 1- 3 i przyznać mu kondycję "scrambled". Kondycja mówi: "Kiedy atakujesz statek w zasięgu 1 który jest wyposażony w "targeting scrambler" to nie możesz modyfikować swoich kości ataku. Na końcu fazy walki usuń kartę". Właściwie to co się wydaje istotne to to, że karta kosztuje 0 punktów! Brak kosztu (poza zajęciem jednego z lepszych slotów modyfikacji) trochę nam podpowiada o tym, że nie będzie to karta uznawana za szczególnie silną. Po pierwsze musimy jej użyć na początku fazy planowania, czyli trzeba przewidzieć końcowe pozycje statków przeciwnika i statku który ma modyfikację, musimy mieć statek przeciwnika w zasięgu 1-3, do tego wrogi statek musi zaatakować statek z targeting scramblerem w zasięgu 1! Sporo warunków co nie?! i jeszcze do tego wszystkiego sami nie  możemy strzelać! Właśnie dlatego uważam, że koszt 0 pkt to jest maksymalny koszt jaki można wydać, za tę kartę ulepszenia., po prostu zbyt sytuacyjne w mojej opinii.

Saw Gerrera znany z kreskówki Clone Wars, Rebels, oraz filmu Rogue One, pojawia się jako załogant. Za koszt 1 pkt. mamy załoganta który potrafi: po zadaniu sobie obrażenia, możesz zamienić wszystkie wyniki "oczek" na trafienia krytyczne. Bardzo ciekawa umiejętność, zwłaszcza, że to rebelianci często bazują na regeneracji swoich statków. Na pewno Norra Wexley z R2D2 się ucieszy oraz Miranda Doni, oparta np. na rakietach też może być dobrym połączeniem z Saw`em. Zobaczymy jakie pomysły znajdą gracze.

Imperium Galaktyczne otrzyma nowy prom (sic!). Prom jest znany z filmu "Rogue One" kiedy Deathtrooperzy ląduja na plaży aby odeprzeć szturm rebeliantów na Scarrif.  Na pierwszy rzut oka to "znowu prom". Wiadomo imperium miało wielu notabli, jednostek np. desantowych i czymś trzeba było to wozić, ale to już czwarty prom w tej frakcji (uwzględniając Tie Shuttle`a opartego na Tie Bomberze). No dobra jak wyglądają statystyki? 3 czerwone kości, 1 zielona, 6 pkt. pancerza i 2 tarcze. Niby szału nie ma, 2 pkt hp mniej od lambdy i cztery od upsilona, ale jest na małej podstawce. Do tego mamy akcję skupienia, uniku, i zakłócania (jam). Więc dlaczego tak poruszył ten prom graczy imperialnych? Z dostępnej grafiki widzimy, że pilot z PS6 Major Verneil kosztuje 26 pkt. I tu się zaczynają domysły ile będzie kosztował najtańszy pilot z PS1? Ja osobiście obstawiam że około 16-18 punktów (moje zgadywanie). Dlaczego to istotne? Każdy imperialny prom musi przejść próbę czy jest odpowiednio dobry (czyt. tani) do przewozu Imperatora Palpatine`a. Ta pełna wszelkich cnót postać kosztuje 8 pkt i zajmuje dwa sloty załogantów, więc im tańszy prom który ją wozi tym lepsze myśliwce możemy wystawić na planszę! 
Reakcje internetów


Skoro już wspomniałem o Majorze Verneilu to jego umiejka pozwala nam w przypadku gdy przeciwnik nie ma żetonów skupienia lub uniku, zamienić jeden pusty wynik lub wynik skupienia na wynik trafienia, mówi Wam coś akcja "Jam" z tym pilotem, a no własnie brzmi nieźle. Pozostali piloci to PS1 pilot generyczny, oraz dwaj piloci imienni na PS 3 i PS4 których umiejek nie da się odczytać. 
Karty ulepszeń z zestawu to oficjalnie znane Deathtroopers, Dyrektor Krennic (ciekawa postać z filmu), znani Oficerowie systemowi, Advanced Ailerons, Decoy, Multispectral Camouflage, i tytuł.

Opisani Deathtroopersi są kartą unikalną, w mojej ocenie doświadczenia po wydaniu "Wookie Commandos", zajmują dwa sloty załogantów i kosztują  2pkt. Co robią?: "Kiedy inny przyjazny statek w zasięgu 1, się broni, jeśli jesteś w polu ostrzału przeciwnika w zasięgu 1-3 atakujący otrzymuje żeton stresu". Działanie dosyć zbliżone do Rebelianckiego Jeńca i wydaje mi się, że efekty się będą kombić. Dosyć ciekawym rozwiązaniem może być,Tie Shuttle nawet.
Dyrektor Krennic pozwala na etapie setup`u przydzielić kartę kondycji "Optimized Prototype" dla statku "Imperium Galaktycznego" który ma 3 lub mniej tarcz. Zwrócę tu uwagę, że jest to karta która odnosi się do statków Imperialnych, a nie do statków First Order`u takich jak Tie  Silencer lub Tie/SF. Jak dla mnie dobre rozwiązanie i klimatyczne. co daje kondycja? Z tego co można wyczytać, to pozwala zwiększyć ilość tarcz o jedną oraz raz na rundę kiedy atakujesz bronią podstawową pozwala wydać jedną kość, aby usunąć jedną tarczę przeciwnikowi. Tyle wiemy, może jeszcze coś będzie dopisane co na zdjęciu jest zasłonięte. 

Ok, Krennic kosztuje 5 pkt. dużo, ale normalnie Shield Upgrade kosztuje 4 pkt, więc za 1 pkt dodatkowo dostajemy możliwość usuwania tarcz przeciwnikowi nawet jak wiemy, że atak nie trafi, np same blanki rzucimy, oraz pozwala nam zachować slota modyfikacji np. na autothrustery lub inny potrzebny dodatek. Jak dla mnie bardzo mocna postać i na pewno będę testował. Dla porównania gen. Hux również kosztuje 5 pkt. Ja osobiście jestem ciekaw jak by wyglądali obaj panowie razem i do tego szybki myśliwiec w stylu Interceptora z Soontirem Fellem? 
Advanced Ailerons odnoszą się do manewrów jakie będziemy wykonywać, niestety za dużo tekstu jest przycięte, abym umiał jakąś logiczną całość z tego złożyć...

Podsumowując: fala XIV zapowiada się jak dla mnie jako porządne spustoszenie portfela i osobiście mam nadzieję, że X-Wingi powrócą na stoły jako efektywne myśliwce, mogące odmienić losy starcia. Tie Reaper wniesie ciekawe opcje dla Imperium, zwłaszcza w zakresie doboru załogantów np. jako nowe Palpamobile, jak również bardzo kuszący jest Krennic którego nawet można wpakować do Tie Phantoma. Liczę, że gracze wykażą, się powszechnie znaną kreatywnością i wykorzystają nowe dodatki w swoich eskadrach. Ja pozwolę sobie dodać, że cieszy mnie, że jak na razie (jeszcze nie wiemy co dostaną Scumy , ale pewnie YT-1300) są statki bez wieżyczek polegające na manewrach lub wspieraniu eskadry.

2 komentarze:

X-Wing 2.0 przewodnik dla początkujących

Nareszcie udało się ochłonąć po promocji Rebela na polskie wydanie X-winga 2.0. Podobnie do mnie wielu z Was obkupiło się stateczkami. Wiem ...