czwartek, 27 lutego 2020

PPL krok po kroku.

Króciutki przewodnik dla osób planujących rozpocząć swoją przygodę z lataniem. Po kolei co i jak zrobić.
Jeśli ktoś planuje licencje np. SPL to droga jest bardzo podobna, a różnice kosmetyczne.

Foto z internetu.


Badania lotniczo lekarskie:
Swoją przygodę lotniczą najlepiej zacząć od badań lotniczo lekarskich, dzięki temu unikniemy, problemów gdyby jednak ze zdrowiem coś szwankowało, o czym nie wiemy. Są trzy klasy badań: LAPL (do licencji LAPL), Klasa 2 (do latania turystycznego w uproszczeniu), Klasa 1 (do latania zawodowego). Na początek do szkolenia PPL wystarczy klasa 2, jest ona wydawana na okres max. 5 lat, jednak lekarz orzecznik może zastosować okres krótszy ze względu na stan naszego zdrowia lub jeśli nasz wiek jest już w kategorii gdzie maksymalny okres jest krótszy ( po 40 roku życia). Jednak jeśli ktoś planuje w przyszłości latanie zawodowe, to warto od razu zrobić badania na 1 klasę, które są wydawane na rok. Chodzi o sprawdzenie stanu zdrowia już pod tym kątem, bo można dostać bez problemu 2 klasę, ale 1 klasy już nie. Badanie wstępne można przeprowadzić w ośrodkach GOBLL we Wrocławiu, WIML w Warszawie i LUXMED w Warszawie.
lista lekarzy orzeczników na stronie ULC: https://www.ulc.gov.pl/pl/personel-lotniczy/medycyna-lotnicza/lekarze-orzecznicy

Szkolenie teoretyczne:
Przed przystąpieniem do szkolenia praktycznego należy odbyć kurs teoretyczny do licencji pilota PPL (lub inny właściwy). Taki kurs można odbyć w formie tradycyjnej czyli stacjonarnej i zjazdy np. w weekendy. Lub w wersji cyfrowej za pomocą platform e-learningowych. Obie opcje maja swoje plusy i minusy. Szkolenie takie kończy się testem wiedzy teoretycznej, po którego pozytywnym zaliczeniu otrzymamy zaświadczenie o ukończeniu szkolenia teoretycznego. Takie zaświadczenie uprawnia do rozpoczęcia szkolenia praktycznego jak również do przystąpienia do egzaminów teoretycznych przed LKE (Lotniczą Komisja Egzaminacyjną) w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego. Zaświadczenie takie jest ważne rok od daty jego wystawienia.

Szkolenie Praktyczne:
Szkolenie możemy rozpocząć w każdym upoważnionym ośrodku szkolenia (ATO). Wybór należy do kandydata. W trakcie szkolenie jest realizowany program zatwierdzony przez ULC, w trakcie którego będziemy realizować określone zadania w określonej kolejności. Programy mogą się różnić między ośrodkami. Mamy również prawo do zmiany ośrodka w takcie trwania szkolenia. W takim przypadku nasza dokumentacja przebiegu szkolenia musi zostać wysłana z jednego ośrodka do drugiego. Nie zostanie ona udostępniona kandydatowi. W nowym ośrodku będzie napisany dla kandydata Indywidualny Program Szkolenia po odbyciu lotu sprawdzającego. Wtedy można kontynuować szkolenie.
W trakcie szkolenia szalenie ważne jest podążanie za radami i wskazówkami instruktora. Jeżeli chcemy robić szybkie postępy to instruktora należy traktować jak GURU na tym etapie i lepiej unikać podpowiedzi kolegów co właśnie zdali PPL, albo już latają samodzielnie.

Niezbędne materiały:
pisałem już tutaj o tym: https://rookiepiloting.blogspot.com/2019/10/ppl-czego-potrzeba-na-poczatek.html
i tu o słuchawkach: https://rookiepiloting.blogspot.com/2019/11/suchawki-lotnicze-kiedy-i-jak-kupic.html

Egzaminy LKE:
Do egzaminów przed LKE, możemy przystąpić mając odpowiednie zaświadczenia szkolenia teoretycznego do teorii, oraz zaświadczenie o ukończeniu szkolenia praktycznego jak również, zaświadczenie o zdaniu egzaminów teoretycznych przed LKE. Z tego wynika, że jak chcemy przystąpić do egzaminu praktycznego, teoretyczny musi być już zdany.
Egzamin teoretyczny ma formę testu wyboru z jedną poprawną odpowiedzią na komputerze. Testy odbywają się wyłącznie w siedzibie ULC w Warszawie.
Egzamin Praktyczny odbywa się z wybranym egzaminatorem (nie może to być instruktor który nas szkolił) na samolocie klasy do jakiej uzyskamy uprawnienia. Zazwyczaj SEP(L) (samolot jednosilnikowy tłokowy lądowy). W trakcie egzaminu egzaminator ma prawo również zadawać pytania z zakresu teoretycznych i od tego zazwyczaj zaczyna. Standardowy egzamin wygląda mniej więcej w taki sposób: krótka traska na lotnisko komunikacyjne jak jest w pobliżu, lub zwykła trasa jak nie ma, strefa w której egzaminator sprawdzi nasze umiejętności, i kilka kręgów z lądowaniami. W każdej chwili może zasymulować sytuację awaryjną.
Więcej informacji o egzaminach strona ulc: https://www.ulc.gov.pl/pl/personel-lotniczy/komisja-egzaminacyjna/egzaminy-praktyczne

Przygotowanie własne:
polecam również lekturę mojego wcześniejszego wpisu: https://rookiepiloting.blogspot.com/2020/01/sow-pare-o-przygotowaniu-teoretycznym.html

Tyle z mojej strony wydaje mi się, że na początek taka wiedza wystarczy.

Z lotniczym pozdrowieniem!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

X-Wing 2.0 przewodnik dla początkujących

Nareszcie udało się ochłonąć po promocji Rebela na polskie wydanie X-winga 2.0. Podobnie do mnie wielu z Was obkupiło się stateczkami. Wiem ...